Loading...

hidup penuh perjuangan

"Kadangkala hidup itu keras, sekeras baja. Hidup mempunyai masa suram dan menyiksa. Bagaikan air tetap mengalir  di Sungai, hidup juga mempunyai  musim kemarau dan musim hujan. Seperti musim yang senantiasa berubah, hidup mempunyai kehangatan, musim panas yang menyegarkan dan kesejukan musim dingin yang menusuk...Tetapi kita berupaya bangkit kembali dari kecewa ke gembira dan mengubah penderitaan yang gelap gulita dan sunyi  sepi menjadi jalan terang benderang menuju kearah ketenangan jiwa"


Seperti kata Dr. Norman Vincent Peale, "Masalah merupakan tanda kehidupan !! Semakin banyak Masalah, Semakin hidup Diri Anda !!" Malah, jika kita mengkaji dengan teliti, "Masalah" justru akan memberikan peluang untuk menyelesaikannya. Orang atau barang yang dapat menyelesaikan "Masalah" pasti membuka"peluang" besar. jika kita dapat menyelesaikan "Masalah" yang tidak dapat diselesaikan orang lain, kita akan mendapat hasil yang baik. Jadi " Masalah " bukan sesuatu yang mengerikan??

Seperti halnya kita, suka atau tidak, setiap manusia mengalami siksaan, masalah, penderitaan. Hakikatnya Nyata menunjukkan ia pasti mempunyai peranan dalam hidup. Tidak diragukan, Ia mungkin pahit sedikit- Lagi pula,Tidak semua obat yang baik Manis Rasanya....

"Penderitaan datang untuk memuliakan manusia, membersihkan pikiran dari keangkuhan dan kepicikan, dan memperluas wawasan.secara ringkas, Tujuan penderitaan ialah untuk memperbaiki apa yang rusak pada kepribadian seseorang"

"Guru saya pernah berkata, Apabila anda menghadapi penderitaan, janganlah remuk redam, janganlah hancur berderai. Jalankan saja hingga ia berlalu"

"Rahmat penderitaan terletak pada peranannya mendekatkan diri kita kepada Tuhan. Untuk mengajarkan kita menjadi gagah takkala kita lemah tak berdaya. Menjadi beranilah ketika kita takut. Menjadi bijaksana di tengah-tengah Kabut."

0 Response to "hidup penuh perjuangan"

Post a Comment